Naturalnym wydaje się, że poziom oleju silnikowego może tylko spadać ze względu na proces spalania, tak jak się to dzieje w przypadku paliwa. Niestety w praktyce jest zupełnie inaczej. Może się bowiem zdarzyć, że występuje on w większej ilości niż początkowo go wlewaliśmy. Nie jest to jednak oznaka, która powinna cieszyć jakiegokolwiek kierowcę. Skąd więc biorą się wymienione wahania poziomu oleju i dlaczego raz jego poziom maleje, a raz rośnie?
…spala go po prostu silnik. Ten płyn eksploatacyjny dostaje się do komór spalania i można powiedzieć, że „ulatnia się razem z benzyną”. Niemniej, w zależności od modelu jednostki napędu, jej stopnia zużycia czy też sposobu eksploatacji samochodu (jazda w mieście vs długie trasy) silnik spali oleju mniej lub więcej. Dlatego też w porównaniu do różnego rodzaju pojazdów jego poziom będzie się wahać. Może się jednak zdarzyć, że ubytek tego płynu eksploatacyjnego nie będzie widoczny gołym okiem. Dzieje się tak w dwóch przypadkach: samochód zużywa go bardzo mało lub dostaje się do niego niewielka ilość paliwa, w związku z czym jego poziom jest stały. Dla auta zdecydowanie lepsza jest ta pierwsza opcja, gdyż nie oznacza zmiany struktury oleju, jego lepkości i parametrów, co wiąże się również z zachowaniem większego bezpieczeństwa jednostki napędowej.
Jest to związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem poszczególnych układów w samochodzie lub z trudnymi warunkami eksploatacji. W obu przypadkach do miski olejowej wpływa paliwo. Dzieje się tak głównie wtedy, gdy układ wtryskowy podaje wzbogaconą mieszankę paliwową, a pewna jego część spływa po ściankach cylindrów i przedostaje się do miski. Warto też dodać, że może się to odbywać również w przypadkach częstej jazdy na stosunkowo krótkich odcinkach, kiedy silnik musi pracować na znacznie większych obrotach, a także w związku z zimnymi rozruchami auta. W jednostkach napędowych diesla przyczyną takiego stanu rzeczy może być z kolei złe funkcjonowanie filtra cząstek stałych.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, spadek poziomu tego płynu eksploatacyjnego nie jest niczym szczególnym. Warto jednak regularnie go kontrolować, gdyż może się okazać, że jego level jest zdecydowanie za niski i należy uzupełnić jego ilość. W przypadku zbyt dużej poziomu należy z kolei czym prędzej go wymienić na nowy, gdyż istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że jest to po prostu mieszanka paliwa z olejem silnikowym.